Trygg julefeiring for kjæledyr

Nå nærmer julen seg, og med dette kommer ofte også stress, gaver, gjester og julemat. Huset pyntes med julepynt og julemusikken spilles på radioen. Rutiner endres og her vi skal alle kose oss. Men koser dyret ditt seg?

Er du blant dem som lar de firbente få litt ekstra kos og godbiter under høytiden? Vi koser jo oss ofte ekstra, så hvorfor burde ikke hunden eller katten få gjøre det samme? Vel, det kommer helt an på hva man legger i julekosen til dyret.

Mange kjæledyr liker også å ha faste rutiner og at tingene er som de pleier å være. Derfor kan de kanskje bli stresset over at huset ser annerledes ut, rutiner endres og at det kanskje kommer mange gjester eller at dere skal bort på julebesøk.

Vi har derfor noen tips på hvordan du kan feire med dyr i hjemmet. Den beste julegaven du kan gi dyret ditt, er en sikker og stressfri julefeiring.

• Unngå farlig mat
• Hold på dyrets rutiner
• Reduser stress mest mulig
• Pass på julepynt og levende lys

Pass på matvarene

Vårt beste tips er at det du ikke ville gitt til en baby, bør du heller ikke gi til din hund eller katt.
Der under faller både bein, salt mat og feit mat. De har ikke samme toleranser som et voksent menneske.

Unngå overvekt

Det kan være lett å glemme at det høye energi-, salt- og fettinnholdet i julematen har en helt annen effekt på dyrene enn det har på oss. En liten ribbebit kan fort være en kaloribombe for en kropp på 5-30kg.

For å forstå hvor fort julematen kan føre til overvekt hos dyret, kan du se for deg at en julekjeks til en 10kg tung hund, blir det samme som en stor hamburger for et menneske. Det skal ikke i nærheten like mye til hos de firbente, så pass på hva og hvor mye du lar kjæledyret ditt spise i jula.

Det er mange grunner til at man burde unngå overvekt hos dyrene.
Les mer om overvekt hos hund og katt her.

Fettrik julemat

I tillegg til risikoen for overvekt av julemat, som gir egne plager, kan dyrene bli syke av at den fete maten. Fettrik mat belaster bukspyttkjertelen og skaper betennelser i kroppen til både katt og hund.

Det meste av julemat er fet mat og mange tenker at dyret i huset også burde få noe julemat for å feire. Man bør dog ikke gi noe særlig av dette til kjæledyret sitt, da det beste fall gir dårlig mage, men i verste fall kan utløse bukspyttkjertelbetennelse.

Bukspyttkjertelbetennelser (også kalt Pankreatitt) kan være svært alvorlige for hunder og katter. Dette er en inflammasjon i bukspyttkjertelen som kan utløses av høyt innhold av fett i blodet. Det forekommer oftere hos hunder enne hos katter, men er like farlig for katter.

Typiske symptomer på en akutt pankreatitt er oppkast, buksmerte og tap av matlyst. Symptomene kan komme smygende, men noen ganger kommer de veldig fort, da blir dyret ofte veldig dårlig.

Sykdommen kan være livsttruende og en del individer utvikler en kronisk inflammasjon i bukspyttkjertelen som må behandles over lengre tid. Akutt bukspyttkjertelbetennelse krever innleggelse på klinikk og akuttbehandling. Prognosen er god med rask behandling. Uten behandling er prognosen dessverre dårlig.

Sykdommen kan ikke knyttes til julen i seg selv og det ses sykdomstilfeller gjennom hele året, men i romjulen er det statistisk sett flere tilfeller av dette enn resten av året. Vi antar derfor at flere av disse tilfellene kan knyttes til fettrik julemat.

Benrester

Mange syns det er fint å gi hundene noe å tygge på. Det er vel og bra, men du bør unngå å gi hunden bein den lett kan tygge i stykker. Spesielt er fuglebein uheldige, da disse ofte splintres i spisse biter som kan skade magesekk og tarm på vei ned.

Kotelettbein blir jevnlig operert ut av spiserør og mage/tarm til hunder, sammen med ribbebein. Som regel går det bra når vi gir hunden bein, men det kan også ende med en tur til veterinæren. Det er kjedelig å måtte akuttoperere hunden i høytiden, og en helt unødvendig påkjenning for hunden. Vil du gi hunden noe å tygge på, er hudbein eller store margbein som ikke lar seg splintre, det du bør velge.

Saltrik mat

Salt mat er like skadelig for dyr som for mennesker. I tillegg blir dyrene ofte tørste og må drikke mye, noe som igjen gjør at den må tisse oftere enn vanlig. Når man har juleselskap kan det være lett å for eksempel overse at hunden må ut, og unødvendige uhell kan oppstå. Mye salt har også negativ virking på nyrene.

Sjokolade

Julesjokolade står ofte fremme på stuabordet til alle tider i denne perioden. Mange tenker ikke over hvor lett tilgjengelig det er for sin firbende venn. Har du en matglad hund, bør du være ekstra oppmerksom på hva du har stående på bordet.

Sjokolade inneholder teobromin, som er farlig for hunder og katter. Mørk sjokolade inneholder mer av dette stoffet. Sjokoladeforgiftning hos katt er uvanlig ettersom katter som oftest ikke er noe glad i sjokolade. Men forgiftninger kan allikevel forekomme så det er greit å være klar over risikoen.

Oppdager du at dyret ditt har fått i seg sjokolade, bør du kontakte veterinær så fort som mulig. Gjennom en kalkulering av hvor mye sjokolade som er spist satt opp mot dyrets kroppsvekt, vil vi kunne avgjøre om det er snakk om giftige nivåer som trenger øyeblikkelig behandling.

Gjærdeig

Søtsaker og bakverk hører også til julen, men med et dyr i hus bør enkelte forholdsregler tas under julebaksten.

Pass på slik at dyret for eksempel ikke får i seg gjærdeig som er satt til heving. Ved stort nok inntak kan dette være farlig. Deigen vil gjære i magen og kan forårsake gassutvikling og ubehag. Ta derfor kontakt med veterinær så fort som mulig hvis du oppdager at hunden eller katten har fått i seg dette.

Andre matvarer man bør være obs på

Det er også flere matvarer som kan være farlige fordi de inneholder stoffer som dyr har en annen toleranse for enn oss. Vi anbefaler alle dyreeiere å lese seg opp på hva dyret ikke tåler.

Vi advarer særlig mot sjokolade, smågodt (som ofte inneholder xylitol), nøtter, rosiner eller druer, løk og sopp. Oppdager man at dyret har spist noe av dette, må veterinærhjelp søkes umiddelbart.

Juleplanter

Henvendelser knyttet til matforgiftning hos katt hører til sjeldenhetene, sammenliknet med hos hunder. Kattene foretrekker ofte sin egen kattemat eller fersk mat som de drar ut og fanger selv. Noe som imidlertid kan være av interesse for dem er planter.

Mange juleplanter kan være giftig ved inntak av store mengder. Det gjelder å være oppmerksom på om katten (eller hunden) har mulighet til å få i seg disse. Les mer om giftige juleplanter her.

Rutiner og stressredusering

Det er hyggelig å være sosial i jula. Både hund, katt og eier trives ofte bedre med mer tid sammen med hverandre og artsfrender. Imidlertid kan julehøytiden være en stor omveltning for hunden og katten, selv om den ikke får annen mat enn vanlig. Er ikke dyret vant til større sammenkomster, kan et juleselskap virke skremmende og stressende, spesielt hvis det er høy musikk og/eller alkohol inne i bildet. Dyr som ikke er vant til å omgås barn, kan også bli usikre i selskaper der barn er tilstede.

Har man dyr som lett blir stresset kan det være lurt å enten unngå å ha en stor feiring hjemme, eller gjøre flere tiltak for å redusere stress og unødvendige påkjennelser.

Prøv å holde dere til de vanlige rutinene rundt fôring, aktivisering/leking og lufteturer så mye som mulig. Det er en god ide å lage et trygt sted hvor hunden eller katten kan legge seg med litt ro, med vann tilgjengelig. Katter bør også få ha dokassen på denne rolige plassen også.

Forbered dette i god tid før julen så dyret har et kjent sted å trekke seg tilbake til hvis det kommer mye gjester eller blir for mye stress i fellesområdene.

Stressreduserende feromoner kan også være en god ide å starte med en tid før stressmomentet starter. Vi anbefaler Feliway for katt og Adaptil for hund. Spør oss gjerne hvis dette er noe du vil vite mer om.

Julepynt

Husk å holde nysgjerrige snuter unna julekuler og pyntegjenstander som kan forveksles med leker. Disse knuser lett og kan gi skader på poter eller i munn. Hvis kjæledyret skulle være så uheldig å svelge en pyntegjenstand, kan det gi skader i tarm og/eller forstoppelse som kan være svært alvorlig.

Pass også på så ikke hunden eller katten for eksempel spiser opp julebånd. Det er desverre ofte bånd fra julegaver kan ende opp som fremmedlegeme i mage og tarmsystem hos dyrene våre rundt denne tiden. Katter er ofte noe mer interresert i dette enn hunder, men man bør være obs uansett.

I julen har vi også ofte levende lys og her bør vi være ekstra på vakt med et dyr i hus for å unngå brannskader eller at det begynner å brenne hjemme.  Viftende haler i nærheten av levende lys kan fort bli veldig brannfarlig!

Har du spørsmål eller er du bekymret for ditt kjæledyr? Ta gjerne kontakt med oss for råd og veiledning. Husk at ikke alle dyreklinikker holder åpent alle dager i jula. Telefonnummer til veterinærvakt kan være kurt å ha notert ned i tilfelle uhellet skulle være ute.