Overvekt hos katt

Overvekt og fedme (adipositas) hos katt er ingenting man bør ignorere. Både overvekt og fedme har stor innvirkning på livskvaliteten og forventet levealder hos katten din og øker i tillegg risikoen for sykdommer som diabetes eller leddsmerter, på samme måte som hos oss mennesker.

For å kunne avgjøre om en katt er overvektig eller ei, hjelper det å se på hva kattenes normalvekt er, men kattens vekt måles ikke bare i kilo. Veiing av katten er ikke den eneste måten å sjekke om den er overvektig på. Her på klinikken benytter vi oss av et system som kalles Body condition score, for å avgjøre om katten er undervektig, normalvektig eller overvektig. Denne metoden tar høyde for hvordan katten ser ut og føler seg.

Body Condition Score bruker et 9-punkts system som går fra 1 (avmagret) til 9 (alvorlig overvektig). De tre hovedfaktorene som vurderes, er kattens ribbein, midje og mage. En katt med rangeringen 5 er i ideell form. Dette betyr at den er godt proporsjonert med ribbein som lett kan føles, en midje som synes ovenfra, og en mage som ligger bak ribbeina når katten ses fra siden.

Katter som har størst risiko for vektøkning er:
• Korthårede katter av europeisk type, snarere enn renrasede katter
• Fem til ti år gamle katter med redusert aktivitetsnivå
• Hannkatter
• De som har blitt kastrert/sterilisert, da dette kan utløse hurtig vektøkning
• De som fôres fritt og mer enn det som anbefales
• Innendørs katter med begrenset tilgang til mosjon og lek

Hvordan vet jeg om katten min er overvektig?

Katter klassifiseres som overvektige når de er 10-20 % over idealvekten sin, men dette er lett å overse – særlig hvis katten legger på seg over tid. Den beste måten å følge med på, er ved å sjekke katten jevnlig ved å bruke en 3-trinns se-føle-veie-metode.

Se først på kattens atferd. Er den døsig og blir fort sliten? Deretter ser du etter om magen henger eller om du kan se midjen og at magen ligger bak ribbeina? Sjekk deretter ribbeina. Kjenner du dem når du trykker lett? Til slutt veier du katten og skriver ned vekten, slik at du kan sammenligne den ved neste kontroll. Veterinæren kan gi deg en indikasjon på kattens idealvekt basert på den nåværende vekten og ved bruk av Body Condition Score.

Helseplager ved overvekt

Det er dokumentert at katter med en sunn vekt lever lenger enn dem med overvekt. Overvekt hos katt fører til høyere sannsynlighet for utvikling av alvorlige og livsendrende tilstander.
Noen eksempler på dette er:
• Kreft
• Artrose
• Hjerte- og karsykdommer
• Økt risiko for sykdom i urinveiene

Å holde katten i form er viktig for å sikre et godt liv. Hvis du merker at katten raskt går ned eller opp i vekt, kan dette være et symptom på et mer alvorlig underliggende problem. Hvis vekttapet eller økningen er forbundet med fordøyelsesproblemer, oppkast, diaré, endringer i hud- eller pelskvalitet eller endringer i humøret, er det viktig å kontakte en veterinær som vil kunne stille en nøyaktig diagnose.

Hva gjør jeg hvis katten min er overvektig?

Heldigvis er det mulig å hjelpe katten med gå ned i vekt. Ved å gjøre dette og bidra til at den opprettholder en optimal vekt, øker du kattens livskvalitet.

Overvekt hos katt, skjer når de spiser flere kalorier enn de forbrenner, så det første som må gjøres, er å se på maten deres. Spør oss om et fôr som er designet spesielt for overvektige katter, fordi hvis du bare reduserer mengden av det nåværende fôret, kan det gi ernæringsmangler. Det er viktig å snakke med veterinæren før du innfører endringer i kattens kosthold eller livsstil eller tar andre avgjørelser som potensielt kan påvirke kattens helse.

Vi kan hjelpe deg med å regne ut riktig fôrmengde til akkurat din katt. Følg anbefalingene om daglig fôrmengde, og gi katten plass til å spise alene. Katter er dyr som jakter alene, og delte fôringssteder kan gi stressreaksjoner som eks. overspising.

Regelmessig fysisk aktivitet er også viktig for å holde katten i god form og for det generelle velværet. Gi katten massevis av leker og ting den kan klatre i, særlig hvis den hovedsaklig holdes innendørs, og sørg for å leke med den hver dag.

Les mer om ernæringsveiledning her.
Spør oss gjerne hvis du trenger råd eller veiledning om vekt og kosthold. Vi hjelper deg gjerne.