Julens giftige planter

Nå er tiden kommet for å igjen pynte til jul. Desember er her og butikkene fylles med fine juleblomster i mange farger og fasonger. Men visste du at ikke alle i hjemmet tåler disse? Mange av disse juleplantene er giftige for katter og hunder. Nedenunder finner du en liste over hvilke planter som det bør vises forsiktighet med.

At en plante er giftig for dyr, betyr ikke at den nødvendigvis er dødelig, men at den inneholder stoffer som kan gi dyret ubehag, være skadelig eller være dødelig. Noen planter er mer skumle en andre.

Oftere er det katter som er mer utsatt, da de har enklere tilgang til planter som står på bord eller hyller, men hunder kan også få tak i disse plantene. Pass på slik at dyret ditt ikke har mulighet for å spise i seg bladene eller andre plantedeler, slik at alle i hjemmet kan få feire en fin jul fri for forgiftninger og ubehag.

Følgende planter bør man være forsiktig med

Amaryllis (Giftig for hund og katt)
Hele planten er giftig, men spesielt løken. Små inntak av planten gir vanligvis symptomer som sikling, oppkast og diaré. Ved mer alvorlig forgiftning viser dyret tegn som uro, svakhet, lavt blodtrykk, skjelvinger og kramper.

Julestjerne (Giftig for hund og katt)
En av de mest populære juleblomstene, finnes i mange varianter og alle er like giftige. Det gjelder alle blomsterdeler, blad, grein og røtter. Giftig ved større doser. Kan gi sikling, oppkast og diaré.

Svibel (Giftig for hund og katt)
Løken er mest giftig, men om dyret spiser større mengder plantemateriale kan det gi ubehag. Symptomer er kvalme, oppkast og diaré.

Julekaktus/novemberkatus (Giftig for hund og katt)
Den kan være giftig ved store inntak. Symptomer er sikling, oppkast, diaré og anoreksi.

Julerose (Giftig for hund og katt)
Hele planten er giftig. Symptomer er sikling, oppkast og diaré. I svært sjeldne tilfeller kan dyret få hjertesymptomer.

Misteltein (Giftig for hund og katt)
Blader og bær er veldig giftige. Forårsaker diaré og oppkast. Problem med koordinasjon, økt urinering, krampe, sløvhet og pustebesvær.

Juletre
Oljen som finnes på juletre kan virke irriterende på slimhinner ved inntak . Større inntak av nåler kan gi symptom på fremmedlegeme. Symptomene er oppkast, anoreksi, magesmerter og svakhet. Ved mistanke om inntak av mye barnåler, og du ser symptomer, bør du kontakte veterinær øyeblikkelig.

Tulipan (Giftig for hund og katt)
Avskårne er mindre giftig, her det det løken som er den største synderen og er veldig giftig. Forårsaker oppkast og magesmerter.

Kristorn (Giftig for hund og katt)
Alle deler av plantene er giftig for pus. Blad og bær inneholder stoffer som virker sterkt irriterende på dyrets slimhinner. Alt fra en 1/2 time til 3 timer etter at den har spist planten kan den får oppkast, diare, smerter, og dårlig allmenntilstand.

Asalea (Giftig for hund og katt)
Kan gi hunder og katter smerte i munn og svelg. Tygging på greiner har gitt symptomer som oppkast, sikling og magesmerter. Større inntak  kan gi nevrologiske symptomer som slapphet, skjelvinger, sjangling, svakhet, kramper, pustebesvær og hjertepåvirkning. Dødsfall kan skje akutt eller etter flere dager.

Alpefiol (Giftig for hund og katt)
Inneholder Saponiner (giftstoff). Her er det stort sett rota som er giftig. Gir sikling, magesmerter, oppkast, blodig oppkast, (blodig) diaré. Ved alvorlig forgiftning hjerteforstyrrelser, kramper. Dødsfall er sett.

Ildtopp (Giftig for hund og katt)
Blomstene er spesielt giftige. Oppkast, bevistløshet og diaré er vanlig. sikling, økt mengde urin, anoreksi, hurtig puls, pustebesvær forekommer også. I sjeldne, alvorlig tilfeller ses hjertepåvirkning.

Tazett (Giftig for hund og katt)
Hele planten, framfor alt løken, er giftig. Forårsaker oppkast og diaré.

Tidløse (Giftig for hund og katt)
Hele planten er giftig. Forårsaker oppkast, blodig diaré, sirkulasjons- og pusteproblemer. Forgiftningen påvirker nyrene negativt.

Se oversikt over flere giftige planter i Felleskatalogen sin oversikt.

Hvis du oppdager at dyret ditt har fått i seg en giftig blomst eller planter, ta kontakt med din veterinær for råd.