Hypertyreose – Høyt stoffskifte

Høyt stoffskifte, også kjent som hypertyreose, er en sykdom som kommer av forandringer på skjoldbruskkjertelen til katten. En katt med høyt stoffskifte vil få for mye av hormonet tyroksin (T4), som gjør at den får et høyere stoffskifte enn normalt.

Kattens skjoldbruskkjertel finner man på framsiden av halsen, den er delt i to lapper og befinner seg på hver side av luftrøret. Når en katt har hypertyreose blir enten en eller begge av disse lappene forstørret og fører til overdreven produksjon av thyroideahormoner/Thyroxin (T3 og T4). Disse hormonene er viktig for kattens stoffskifte og ved overproduksjon av de, går kroppens organer og funksjoner “på høygir”.

Hva som forårsaker dette er ikke helt kjent anda, men de fleste tilfeller er en godartet svulst som er årsaken, mens ca. 2% av kattene har en ondartet svulst. Det er hovedsakelig eldre katter (over 8 år) som får hypertyreose.

Forblir sykdommen ubehandlet vil den på sikt være livstruende, men heldigvis finnes det flere gode behandlingsalternativer for katter med hypertyreose.

Symptomer på høyt stoffskifte hos katt

Hyperthyreose sees nesten kun hos middelaldrende til gamle katter, sjeldent hos katter under 7 år. Hannkatter og hunnkatter rammes like hyppig, så det finnes ingen kjønnsforskjell her. Sykdommen utvikler seg ofte sakte med en gradvis økende påvirkning på kattens almenntilstand. Forblir sykdommen ubehandlet vil den på sikt bli livstruende.

Thyroxin har en effekt på nesten alle organer i kroppen, og det er derfor ikke overraskende at sykdommen kan gi sekundære problemer som fører til behov for videre undersøkelser og behandling.

Vanlige symptomer på at katten har høyt stoffskifte er:

• Katten blir mer rastløs eller får økt aktivitetsnivå.
• Vekttap til tross for økt appetitt (sees oftest samtidig)
• Økt drikkelyst
• Økt urinering
• Rastløshet og irritabilitet
• Oppkast og/eller diare
• Rask puls
• Dårligere pelskvalitet
• Økt vokalisering
• Håravfall / uflidd pels
• Andpustenhet

Hvor fremtredende symptomene er avhenger også av hvor forhøyet stoffskifte katten har. Noen katter kan bare ha litt høyere stoffskifte enn normalt, og da ser vi heller ikke de heftigste symptomene. Katter som derimot har betydelig høyere stoffskifte enn normalt vil også ha mye tydeligere symptomer.

Hvis katten din har et eller flere av disse symptomene er det ikke nødvendigvis ensbetydende med at katten har hypertyreose, da dette også kan være symptomer på andre sykdommer. Men det kan da være lurt å ta en tur til veterinæren for å få en helsesjekk utført, og muligens sjekke kattens blodverdier.

Diagnostisering av hypertyreose

Hvis man mistenker at katten har høyt stoffskifte kan man ta den med til veterinæren for å stille en diagnose. Som regel begynner veterinæren med å se på kattens sykdomshistorie og symptomer ved en klinisk undersøkelse.

I mange tilfeller kan veterinæren kjenne den forstørrede skjoldbruskkjertelen på katten hals. Diagnosen bekreftes ved å måle thyroxinnivået i blodet. Vi tar da en blodprøve hvor vi kan lese av nivået av stoffskiftehormoner. Det er viktig å forsikre seg om at katten ikke lider av andre sykdommer i tillegg til hypertyreose for å få en vellykket behandling og dette gjøres også enkelt ved en blodprøve.

Hos enkelte pasienter kan nivået av stoffskiftehormon være veldig nært det normale nivået, og i disse tilfellene behøves ytterligere undersøkelser.

​Ved tidlig diagnostisering og behandling, kan en katt med hypertyreose få et langt og godt liv. Sykdommen er kronisk men kan kontrolleres, og behandling vil være nødvendig resten av kattens liv.

Behandling av hypertyreose

Det finnes flere ulike måter å behandle hypertyreose hos katt på, og hvilken behandling man skal gi katten avhenger av alder, hva som er årsaken til sykdommen, og hvor alvorlig sykdommen er. Heldigvis trenger ikke du som eier å ta så mye stilling til dette, da veterinærene kan gi gode råd og tips for hvilken behandling som er best for akkurat katten din. Behandlingen av hypertyreose baserer seg på å hindre at kroppen produserer for mye tyroksin.

Noen behandlinger som kan benyttes er spesiallaget fôr (uten jod), kirurgisk fjerning av en eventuell svulst på skjoldbruskkjertelen, behandling med radioaktivt jod (Få i Norge utfører denne prosedyren) eller medisiner som korrigerer mengden stoffskiftehormoner.

Behandling med legemidler

De fleste katteeiere velger å behandle katten med medisiner hjemme. Dette er vanligvis med tabletter som gis 1-2 ganger daglig. Det er viktig i begynnelsen at katten overvåkes nøye med jevne oppfølgings besøk hos veterinær. Blodprøve må tas før behandlingen starter, samt etter 3 uker, 6 uker, 10 uker og 20 uker. Dette er for å overvåke nivået av hormonene i kroppen, til man finner den riktige doseringen for hver enkelt katt. Når katten er stabil og hormonene er på et tilfredsstillende nivå, trenger du som regel bare å komme til kontroll hver 3 måned for å overvåke kattens tilstand.

Det er også noen få katter som får bivirkninger fra denne medisinen, og kaster opp, klør eller blir sløve. Om det er tilfelle anbefales gjerne en annen type behandling.

Spør oss gjerne hvis du trenger veiledning eller ønsker time til utredning av Hypertyreose, Vi hjelper deg gjerne.